En guide til sprød produktudvikling

Forbrugerne bliver stadig mere kritiske over for fødevarer. Maden skal ikke bare smage godt, indholdet skal også leve op til en lang række kriterier. Når I udvikler nye produkter, er I begrænset af forbrugernes krav, men I har også mulighed for at opfylde deres ønsker. Få vores guide som er designet til at hjælpe med at udvikle den næste supersælgende snack.

Trends inden for snacking

Internationale analyser viser, at forbrugerne siden 2022 er blevet mere prisbevidste og mindre loyale over for brands. Markedet for snacks ser dog ud til at vokse, og der er mulighed for at vinde nye kunder især blandt prisbevidste forbrugere.

Forbrugerne vil ikke kun have værdi for pengene. De efterspørger også sunde snacks, med mindre sukker og mere protein. Og så er markedet for plantebaseret stadig i vækst (Euromonitor 2023).

En snack skal stadig kunne stille den lille sult, og den nydes oftest som lidt ekstra kulør til en hyggestund inden for hjemmets fire vægge. Designet skal derfor være praktisk og passe til disse forbrugsmønstre.

 

Stivelser forkorter ingredienslisten

Fødevarebranchen vil gerne udvikle produkter, som lever op til forbrugernes krav. Og en snack må gerne have en stor målgruppe. En enkel løsning på dette kan være at arbejde ud fra en kort ingrediensliste. Ikke alene er det sig selv et ønske hos de 37 procent af forbrugerne, som jævnligt læser indholdsfortegnelser. Det gør det også lettere at leve op til andre forbruger-trends.

Nøglen til at udvikle et godt produkt med få ingredienser kan være stivelser. De mange forskellige former for stivelsesprodukter giver ikke bare den helt rigtige sprødhed og bid. De binder også produkterne sammen og kan tilføje både fiber og vegansk protein til næringsindholdet.

Stivelser har mange applikationer, og det kan være en fordel at sætte sig ind i dem.

 

En guide til at udvikle snacks

Vores partner Agrana Stärke er specialister i stivelsesprodukter. De har udviklet guiden 'Ingredients Made for your Snacking Experience', som er rettet mod produktudviklere i fødevarebranchen.

Guiden er bygget op følgende fem trin:

  1. Trends inden for snacking
  2. Nøglen til at udvikle snacks
  3. De særlige ingredienser
  4. Cases med opskrifter på snacks
  5. En fuld checkliste for jeres næste produktudvikling

Download guiden her