Kun én ting har ikke været helt som forventet. "Vi har haft lidt urealistiske forventninger til, hvor mange ingredienser der uden videre kunne erstattes. I nogle tilfælde har det i praksis været for dyrt og omstændeligt at få alternativer godkendt af vores produktion og kvalitetsafdeling, og vi har da holdt fast i de gamle. Her har det dog fungeret fint, at de hidtidige leverandører er blevet underleverandører hos Procudan, så vi kan nøjes med at handle ét sted," siger Andreas Hansen.
Faktisk har det intensiverede samarbejde med Toms Gruppen lagt fundamentet til et helt nyt forretningskoncept hos Procudan. "At tilføre værdi til vores kunders forsyningskæder har i mange år været Procudans mission. Opgaven hos Toms viste, at der kan være store gevinster at hente for virksomheder, der tør tænke i nye baner. Vi lancerede derfor Single Point Sourcing, som handler om at tilføre ressourcer og frigøre potentiale hos vores kunder ved at udnytte synergi omkring eksempelvis indkøb, logistik- og lagerløsninger, produktoptimering, risikostyring og ikke mindst kvalitetssikring. Det oplever vi stor interesse for", siger markedsdirektør Morten K. Andreasen fra Procudan.
Han påpeger, at kunden bibeholder det overordnede ansvar for de berørte produkter og overdragede opgaver, og at kundens overblik sikres gennem teknologi og løbende dialog. "Løsninger som den, Toms har implementeret, indebærer et meget stort potentiale for at opnå merværdi uden at løbe forretningsmæssige risici. Det får flere og flere virksomheder øjnene op for", slutter markedsdirektøren.
Toms Gruppen
Med fabrikker i Danmark, Sverige, Tyskland og Polen – beskæftiger ca. 1.200 medarbejdere. Koncernen, der har rødder tilbage til 1924, fremstiller en lang række velkendte brands, herunder Toms, Ga-Jol, Anthon Berg, Bon-Bon, Galle & Jessen, Pingvin, Feodora og Hachez. www.toms.dk